maanantai 3. lokakuuta 2011

Käsi pystyyn virheen merkiksi

Käytiin Mäksän kanssa viettämässä sprinttiviikonloppua Tampereella. Lauantaina pari erinomaista reeniä ja sunnuntaina myös erinomainen Mikonpäivän sprintti. Kyllä muuten teki erittäin hyvää, niin fyysisesti, taidollisesti kuin henkisestikin. Tein myös yhden erittäin oleellisen havainnon omasta suunnistustekniikastani.

Ja olivat muuten hyvät kisat järjestäneet. Oli hommat kohillaan. Tärkeimpänä tietysti erinomainen rata.
Nostan molemmat peukut pystyyn kisan järjestäjille ja ratamestarille.

Lauantai meni vielä sprinttirutiinien hakemiseen ja heikon fyysisen vireen ihmettelyyn. Gradun vaatima massiivinen istumismäärä on vienyt jalat sen verran jökkiin, että jaloista ei irtoa mitn. Istuminen on kyllä ihmiselle pahasta, sen sanon.

Kisasta otin hylsyn. Ykköselle mennessä katsoin, että talon jälkeen ei saa kääntyä ekaan väliin, joka johtaa katiskaan, vaan vasta toiseen. No en nähnyt sitä ekaa väliä lainkaan ja juoksin sitten kolmanteen väliin. Ja kun tajusin tilanteen olinkin jo pienen mökin takana. Ensimmäistä (sallittua) aitaa en nähnyt missään vaiheessa autojen takaa, ja toinen oli sen verran matala, että virheenjälkeinen korjaus liike "mökin takaa sallitun aidan yli" menikin sitten vahingossa 5 metriä liian aikaisin väärän aidan yli. Katsoin kyllä vielä kartasta, että tuosta saa mennä, mutta eihän siitä saanut. Valvojalta tulikin heti siihen kohtaan välitön negatiivinen palaute ja siinä sitten chattailtiin ikuisuudelta tuntuva aika (~20sek) ja sain luvan jatkaa radan loppuun. Ja kun rastilta lähdin, niin näin sitten sen sallitunkin aidan. Lopulta hylsyä ei olisi edes järjestäjien puolesta tullut, mutta paikan kisan jälkeen tarkastettuani, totesin, että onhan tämä nyt selvä homma ja kävin kisakansliassa hylkäämässä itse itseni.

ykkönen

Loppurata oli hyvää tekemistä. Menetin kyllä aikaa, mutta en juuri varsinaisiin suunnistusvirheisiin. Kahdella rastilla juoksin metrin päästä lipusta ohi tulevia välejä lukien (+10sek) - SILMÄT AUKI! Ja yhdellä rastilla sössin leimauksen ja jouduin palaaman takaisin (+10sek). Selkeää kisarutiinin puutetta molemmissa tapauksissa. Vieläköhän sitä saisi jostain kisoja alle tälle syksylle?


suurta nautintoa

6 kommenttia:

Nimetön kirjoitti...

Tuo on just noin. Pieni virhe, kiire, nopee ratkasu, kaikki detailit ei irtoo yhdellä vilkasulla ja sääntörike, josta tulis aina seurata hylsy. Tästä sitten alkaa armoton itku ja valitus kisapaikalla, seuraavaksi itketään blogeissa, haukutaan järjestäjät, roiskutetaan pesupaikalla ja itsessä ei tietenkään ole mitään vikaa.

Onneksi kaikki ei toimi näin. Hyvä Mädi!

Nimetön kirjoitti...

Tekemisen harmonia ja nanopartikkelien kohdistaminen ovat se avainsana, jolla kyseiset erheet vältetään. Kenties apua voi myös löytyä uskosta ja magneettipeitoista sekä -pohjallisista.

Nimetön kirjoitti...

Hyvä Tuomas!
Hyvä kirjoitus, hyvä analyysi ja kaikkein parasta, että olit oppinutkin jotain. Yes!

Hevoskuuriin tulee pitkä kirjoitus (jos ei punakynä lyhennä ;), jossa valoitetaan kisajärjestelyjen taustaa. Siinä myös selvitetään mitä me kisajärjestäjinä opimme.

Yksi oppi oli juuri tuo hylsykäsittely. Nyt meiltä kesti aivan liian kauan käsitellä maastovalvojien raportit. Iso osa hylsyistä vietiin tuloslaskentaan jopa vasta palkintojen jaon jälkeen, kun valvontaraportit saatiin maastosta. Ja siellä se oli Sinunkin aitaylityksestäsi hylkyesitys ;)
Mutta hyvä, että hoitui noin pikaisemmin.

3-4 –välin nopein reitinvalinta oli palata takaisin ja mennä alakautta. Todennäköisesti lähes yhtä nopea olisi ollut muuten käyttämäsi reitti, mutta olisi pitänyt puikkelehtia autoluiskan ja talon välistä, siinä voitti testissämme kapea mies 3 sekuntia ;).

Tuo 6-7 ja 7-8 –välikokonaisuus oli mielestäni hieno, ratamestarin ’pääväli’. Radan alku oli tarkoituksella tiukkaa säksätystä ja suunnan vaihtoa, jotta tuolle 6-7 –välille ei kerinnyt valmistautumaan kunnolla.

Sinä olit ottanut nopeimman reitinvalinnan, mutta Mäksä vasemmalta menevän, mittauksissamme 7 sek hitaamman valinnan. Mäksä kuitenkin hämmästyksekseen hävisi vain 1 sekunnin. Syy tähän on tod.näk. se, että Mäksällä oli tossu syönnillään ja vauhti kovinta monella muullakin välillä. Lisäksi homman juju oli myös se seuraava väli, jossa samalla reitinvalinnalla Sinä voitit Mäksää peräti 4 sekuntia. Syy oli se, että Sinä palasit tuttua reittiä ja Mäksä oli ottanut tiukat portaat juuri ennen 7. rastia.

16-17 –välin paras reitti oli vasen reitti, koska 1) väli oli selkein noin juostuna ja 2) rastin näki tuolla valinnalla kaukaa, jolloin pystyi jo täysillä keskittymään seuraavaan väliin 3) samalla juoksi rastin 19 vierestä ja hahmotti leikkikentän aitauksen.

Muuten buenot reitinvalinnat sulla. Mielelläni olisin nähnyt, että 13-14 –välille teistä kärkipään miehistä joku olisi ottanut oikean valinnan. Mielestäni se ei ainakaan ollut hitaampi, vaan oli selkeytensä ja alamäkeen loikottamisineen todella vauhdikas. Veikkaan että jopa nopeampi, toki 14. rastilta lähtö sitten heti taaksepäin…

Muuten ratamestarina on hienoa katsella reittihärveliä ja hymyillä tyytyväisenä, kuinka hyvin tarjottuja reitinvalintoja käytettiin :) Ja monissa sarjoissa monet kilpailijat sekoilivat – sprintti muka helppoa ;)

Oletko Mädi reitinvalinnoista samaa mieltä?

terv rtm-Lammikko, 0400-568693

Mädi kirjoitti...

No niin. Hienoa palautetta ratamestarilta, kiitos. Koitan kaivella muistini sopukoista kisaa päähän.

3-4 väliä kun tarkemmin katselen, niin saattaahan tuo olla pari sekuntia nopeampi tuolta alakautta. Olet siinä varmasti oikeassa.

6-7-8 kokonaisuus oli tosiaan hyvin suunniteltu. Samaa mieltä valinnoista. Ja Mäksän tossu tosiaan liikui selkeästi nopeampaa, minkä huomasi varsinkin radan vauhdikkaammalla loppuosalla.

16-17 välillä ei nähdäkseni ollut ajallista eroa, mutta esittämäsi syiden takia, vasen kierto olisi kyllä ollut kokonaisuuden kannalta parempi vaihtoehto. Toisaalta mitä tulee leikkikentän aitauksen hahmottamiseen ja rastiin 19, niin molemmat näki jo parkkipaikalta kisakeskukseen kävellessä, joten ne olivat tuttuja muutenkin.

13-14 välistä on kyllä mahdoton sanoa ilman koejuoksua. Molemmilla valinnoilla on rappuset. Vasemmalta mennessä hiukan enemmän mutkaa, mutta se kumminkin näyttäisi lyhyemmältä valinnalta.


Näitä lisää!

Nimetön kirjoitti...

13-14 –väli: käyttämääsi reittiä (=matala muurikin kiertäen) vasen reitti 172 m = täsmälleen sama kuin oikealta kiertäen! Jos Mäksän lailla hyppäsi matalan muurin oikeasta reunasta, niin vasen valinta oli silloin 10 m lyhyempi. Mutta mielestäni nimenomaan nuo monet tiukat mutkat (+portaat, jonne myös meni kaikki siimarilaiset) ja koko ajan tiukat suunnan muutokset painaa vaakakuppia jopa 3 sekunnin turvin oikealle valinnalle; tosin ei ole testattu. Muutin vielä aivan viime hetkessä 13. rastin paikkaa niin, että suosisi hieman enemmän oikeaa valintaa, koska ajattelin, että sinne ei muuten mene montaakaan. Nyt kärki meni (valitettavasti) kaikki vasemmalta - olisi ollut hyvä nähdä kovan kaverin aika oikealta. Sinällään sujuvuushan näissä parin sekunnin eroissa on se kaikkein tärkein, mutta itse tuolla välillä olisin nimenomaan laittanut painoa tuolle alun jälkeiselle suoraviivaisuudelle = vauhdikkuudelle ja vasemman valinnan tiukoille mutkille.

16-17: yllätyin kuinka vähän vasenta valintaa käytettiin. Se on 'peräti' 3 metriä lyhyempi, mutta selkeämpi toteuttaa ja rastin näkee kaukaa, kun oikealla valinnalla rastille joutuu tekemään tiukan mutkan pensaan takaa. Olisikohan 16. rastin sijainti ’pienessä’ pohjukassa vaikuttanut valintaan – toisaalta valintapäätös on varmaan tehty jo ennen rastilta lähtöä.

Osoittaa kunnon sprinttimiehen merkkejä, kun hyödynnät kisapaikalle tuloa hyvin maaston hahmottamiseen - oliko silloin jo rastit paikallaan?
No kaikki eivät osanneet laillasi asiaa hyödyntää päätellen muutamista härvelipiirroksista parissakin sarjassa, jossa muutaman kilpailijan piti mennä leikkikentän aidatulle alueelle, mutta menivätkin tien yli kartan ulkopuolelle aidatun parkkipaikan ympäri ja tekivät n 6 min pummin ;) No tämä on sitä ’helppoa rinttiä’…

mädi kirjoitti...

Kyllä oli rastit paikallaan jo kisakeskukseen tullessa. Ainakin tuossa leikkikentän kupeessa.